Şeful Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, Ion Burlui, a demisionat, miercuri, ca urmare a situaţiei privind intervenţia în cazul accidentului aviatic din Munţii Apuseni, în urma căruia două persoane au murit şi alte cinci au fost rănite.
Ministrul Radu Stroe a acceptat, miercuri la prânz, demisia generalului de brigadă Ion Burlui, au declarat pentru Mediafax surse din Ministerul Afacerilor Interne.
Ion Burlui a declarat anterior, la Antena 3, că miercuri şi-a prezentat demisia şefului său, însă nu i-a fost acceptată, precizând că a luat această decizie pentru a nu exista suspiciuni asupra colegilor săi care au intervenit în teren, după accidentul aviatic din Munţii Apuseni. Şeful IGSU preciza că demisia rămâne deschisă
„Pentru mine este un act deschis. Am vrut să nu planeze vreo suspiciune asupra colegilor mei. Nu este corect ca eu, în calitate de şef, să las să planeze vreo suspiciune asupra celor care au lucrat în teren”, a spus şeful IGSU.
Ion Burlui a mai spus că demararea procedurilor de căutare a pornit de la el, înainte ca apelul să ajungă la 112.
„Eu personal am vorbit cu doctorul Zamfir la 16.06 minute. Mi-a dat repere geografice care se vedeau pe un ecran. Repere geografice, deci nu coordonate, care m-au mulţumit ca să pot să am idee în ce zonă să trimit forţe de intervenţie”, a mai spus Burlui.
Potrivit acestuia, elicopterul a plecat de la Mureş, şi dacă ar fi fost condiţii bune pentru survolarea zonei, nu s-ar fi pus problema extinderii perimetrului de căutare, dacă nu găsea zona indicată,scrie Mediaax.
„Nu se punea problema din aer să nu găseşti aria de căutare. Dacă ar fi fost o vreme care să permită o survolare, cu siguranţă situaţia ar fi fost cu totul alta. Ar fi putut ajunge în 10 minute. Elicopterul era chiar în Munţii Apuseni”, a mai spus Burlui.
Acesta a declarat că echipele de intervenţie au fost trimise spre zona care a fost indicată de Romatsa şi STS.
„Au fost datele care ni le-au dat dumnealor. În funcţie de datele pe care ei ni le-au dat, am configurat o zonă de căutare. A fost o zonă de căutare de ordinul zecilor de kilometri pătraţi. Când spun zeci de kilometri pătraţi, mă gândesc la proiecţie în plan şi nu la configuraţia în teren, care cu siguranţă era mult mai mare”, a mai spus Burlui.
Premierul Victor Ponta a anunţat, miercuri, că secretarul de stat din Ministerul de Interne Constantin Chiper (PNL) va fi demis şi va cere înlocuirea directorului general şi a directorului de operaţiuni ROMATSA, dar şi a şefului STS, pentru deficienţe inacceptabile în cazul accidentului din Cluj.
El a precizat că solicitarea de schimbare a conducerii ROMATSA (Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian) va fi adresată, conform legii, Consiliului de Administraţie, iar cea de înlocuire a şefului Serviciului de Telecomunicaţii Speciale (STS), Marcel Opriş, va fi înaintată în Consiliul Suprem de Apărare a Ţării (CSAT).
Premierul a arătat că, la nivelul Ministerului de Interne, ROMATSA şi STS, lucrurile au funcţionat inacceptabil de încet şi fără asumarea autorităţii şi a responsabilităţii, iar intervenţia de luni a fost un eşec.
Acestea sunt şi concluziile preliminare ale raportului privind modul în care reprezentanţii instituţiilor statului au intervenit după producerea accidentului aviatic, respectiv existenţa unor deficienţe inacceptabile, care necesită îmbunătăţirea sistemului de intervenţie.
„Consider că aceste responsabilităţi, la nivel de vârf, trebuie asumate, ca un semnal foarte clar că există o responsabilitate şi o nefuncţionare corespunzătoare şi că, în momente dificile, aceste instituţii trebuie să beneficieze la cel mai înalt nivel de oameni capabili să îşi asume responsabilităţi, să aibă autoritatea necesară pentru a lua măsuri şi implicarea necesară în aceste situaţii cu totul şi cu totul speciale”, a afirmat Ponta.
Deciziile au fost luate după o discuţie cu liderul PNL, Crin Antonescu, şi mai mulţi miniştri liberali, printre care şi ministrul de Interne, Radu Stroe, privind modul în care au reacţionat autorităţile în cazul accidentului aviatic din Cluj, în contextul în care MAI este condus de un liberal, şi eventuale măsuri. La discuţie a fost prezent şi vicepremierul Gabriel Oprea, care a redactat raportul pe tema reacţiei autorităţilor în cazul accidentului.
Pilotul Adrian Iovan şi studenta Aurelia Ion şi-au pierdut viaţa după ce un avion de mici dimensiuni de tip BN2, la bordul căruia se afla un echipaj medical, a aterizat forţat, luni după-amiază, într-o zonă muntoasă accidentată, la peste 1.400 de metri altitudine, la graniţa judeţelor Cluj şi Alba. Unul dintre medicii din aeronavă a reuşi să sune la 112, la ora 16.16, anunţând incidentul.
La bord se aflau patru medici – Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Elias, Cătălin Pivniceru de la Spitalul „Sf. Maria” şi Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beiuş, judeţul Bihor -, o studentă şi doi membri ai echipajului de zbor – pilotul Adrian Iovan şi copilotul Răzvan Petrescu.
Pilotul Adrian Iovan a fost găsit încarcerat, iar studenta era în stop cardio-respirator, cu hipotermie severă, nemaiputând fi salvată.
Toate cele cinci persoane rănite în accidentul aviatic, care au suferit multiple fracturi şi traumatisme, sunt conştiente şi au fost internate la secţia de terapie intensivă a Spitalului Judeţean de Urgenţă, ultimii doi răniţi fiind aduşi la UPU Cluj marţi dimineaţă, în jurul orei 4.30.