Primăria Botoşani, pe mandatul actualului primar, Ovidiu Portariuc, a alocat o sumă uriaşă prin contracte directe, contracte ce nu au la bază licitaţie, ci o cerere de ofertă.
Banii de la bugetul local au fost “tocaţi” pe baza unor înţelegeri între reprezentanţii Executivului Primăriei şi cei ai firmelor.
Mai grav este că serviciile sau bunurile contractate au fost achiziţionate la valori maxime în raport cu valorile estimate.
De la începutul anului 2012 şi până în luna septembrie a acestui an instituţia a semnat contracte în valoare de 4.708.346 lei. Cele mai mari sume au fost alocate pentru contracte în domeniul serviciilor.
Spre exemplu, în cursul primelor opt luni ale acestui an, cele mai mare contracte acordate de Primărie privesc servicii de proiectare şi asistenţă tehnică pentru proiectul de la Cornişa. Firma Luca Way SRL încasând 318.680 din două contracte. În topul contractelor se mai situează cel pentru servicii de fotocopiat, instituţia obligându-se să plătească 163.213 lei, aferente serviciilor pe o perioadă de 12 luni, către firma Ice Computers SRL. Aceeaşi firmă încasează 80.206 lei şi pentru asigurarea mentenanţei parcului de calculatoare a primăriei.
Un alt contract consistent a fost încheiat pentru serviciile de analiza diagnostic din perspectivă economică şi organizaţională a societăţilor Urban Serv şi Locativa SA, societăţi subordonate Consiliului Local. Analiza costă instituţia 146.896 de lei, bani încasaţi de Pricewaterhouse Coopers Audit SRL, București.
Instituţia a mai cheltuit în acest an 49.414 de lei pentru realizarea unui film de prezentare a activităţii economice derulate pe teritoriul municipiului. Fimul a fost realizat în 60 de zile de firma Sfinx Film Bucureşti. Materialul video ar veni în completarea unui album foto pentru care instituţia a achitat 26.970 de lei pentru partea de editare către PIM S.R.L. Iași, contractul prevăzând 500 de exemplare. Macheta albumului a costat alţi 18.600 de lei plătiţi către Asociația FotoIași din Iaşi. Serviciile tipografice pentru acelaşi album au ajuns să coste 13.113 de lei, bani încasaţi de firma Silkat Electric Grup SRL Chitila. În total publicitatea foto a municipiului a costat 58.683 de lei.
La partea de prezentare a municipiului şi activităţii Primăriei, se adaugă şi raportul primarului care a costat 41.292 de lei,contractul fiind încheiat cu Mediator SRL pentru 30.000 de exemplare.
La contractele de furnizare, municipalitatea a ieşit în “evidenţă” cu decorarea municipiului în perioada sărbătorilor de iarnă de la sfârşitul anului trecut. O societate înfiinţată în 2010, Advance Intgra SRL, a livrat 21 de pomi de Crăciun însoţiţi de 40 de articole decorative, 26 de ornamente pentru stâlpi şi 73 de ghirlande, contra sumei de 254.496 de lei.
În luna iunie a acestui an Guvernul a majorat plafoanele până la care se pot face achiziţii directe. Astfel. instituţiile publice au posibilitatea achiziţionării de produse şi servicii de maximum 30000 de euro, echivalent în lei şi lucrări de maximum 100.000 de euro, echivalent în lei. Până la modificare pragurile erau la jumătate.