Comisia de anchetă constituită în cazul accidentului de tramvai care a avut loc la Iaşi pe 9 decembrie a stabilit că tramvaiul putea fi frânat şi fără curent electric.
Două tramvaie s-au ciocnit pe strada Arcu din municipiul Iaşi după ce unul dintre mijloacele de transport a rămas fără frâne şi a fost scăpat pe o pantă cu înclinaţie mare. Vatmanii le-au spus anchetatorilor că ambele tramvaie au rămas fără curent electric.
Potrivit membrilor comisiei, însă, cel puţin unul dintre sistemele de frânare adiacente putea fi activat. Deocamdată nu se ştie în acest moment dacă sistemele de frânare erau funcţionale sau de vină este o eroare umane. Unul dintre specialiştii consultaţi în acest caz afirmă că tramvaiele sunt concepute să se oprească chiar dacă vatmanul nu acţionează manual, la timp, sistemele de frânare adiacente.
„Au trei sisteme de frânare, dintre care frâna reostatica şi frâna pe patine. Frâna pe patine intră automat în momentul în care nu mai este curent electric. Practic, nişte magneţi apasă nişte saboţi care se apasă pe şină. Cum ar veni, magneţii care ţin frâna cuplată permanent pe nişte arcuri se relaxeaza, iar arcurile acelea împing saboţii pe şină. Practic tramvaiul este blocat, chiar dacă nu are curent”, a spus Dionis Lefter, expert tehnic judiciar consultat de postul de televiziune Tele M pentru emisiunea Raport de Caz.